Krishantering

Krishantering kan ha många nivåer och vem som har ansvar.
Kunskap kan bl a hämtas på MSB’s och Lidingö Stads hemsidor.

Brf Äpplet har en kontinuitetsplan för strömvabrott som kan drabba vår förening oplanerat eller planerat. Medlemmars lägenheter inkluderas ej i denna plan.

Vad omfattas då av denna plan:

  • Tillgänglighet, entrédörrar öppnas med kodbrickor, batteribackup 3 timmar
  • El i allmänna utrymmen (utanför medlemmars lägenheter)
    Belysning i allmänna utrymmen, nödbelysning finns ej
    Hissar
    Undercentral, reglering av vatten och fjärrvärme
    Ventilation
    Dörröppnare
    Porttelefoner
    Rökvarnare, batteribackup 16 timmar för larm via mobilapp
    Tvättstugor
    Bredband / TV / IP-telefoni
    Motorvärmare / elbilsladdning

Kritiska punkter som kan åtgärdas av föreningens styrelse eller fastighetsskötare:

  • Tillgänglighet, entrédörrar reglas upp vid strömavbrott mer än 3 timmar
    Dörröppnare fungerar dock ej under strömavbrott utan dörr får öppnas manuellt
  • Hissar förses med skylt ”Strömavbrott, ur funktion”
    Nödsänkning om någon befinner sig i hissen

Övriga punkter kan ej åtgärdas under ett pågående strömavbrott.
Om strömavbrottet är i ett större område än Brevik kan vatten och fjärrvärme påverkas, Lidingö Stad ansvarar för dessa funktioner. Har vi ingående vatten till våra fastigheter så har vi vatten till alla lägenheter. Har vi även fjärrvärme fram till våra fastigheter så har vi varmt vatten men däremot ingen värme ut till lägenheterna då cirkulationspumpar går på el.

Information om vad som händer och hur vi agerar lämnar vi ut här på vår hemsida under ”Aktuellt”, på vår medlemssida på Facebook och på Fastighetsägarnas boendeapp.

Förbered dig för kris

Återigen så är det MSB som ger de bästa råden så surfa in här